Další úřednický unikát zařehtal na sídlišti Černý Most II. v Praze 14

Piráti sbírali podpisy proti dostavbě sídliště, lidé pomalu rezignují

Zastupitelé a úředníci schválili v roce 2005 stavební povolení pro rozšíření sídliště Černý Most II. o výstavbě dalších bytových domů v této oblasti. Nikdo netušil, že bude trvat neuvěřitelných 13 let, kdy se o tomto projektu začne živě diskutovat, a to pěkně zhurta. Byty s infrastrukturou mají vzniknout tam, kde jsou dnes stromy, zeleň a kde místní obyvatelé rádi odpočívají. K výstavbě 8-mi domů má dojít i přes skutečnost, že Praha 14 má v současné době oficiálně 288 volných bytů! Žert? Kdeže. Realita!

Právě proti výstavbě nových domů v tzv. páté etapě dostavby paneláků na Černém Mostě II. protestovali ve středu 27. června 2018 členové Pirátské strany Prahy 14 a jejich příznivci. Dostaveníčko si dali u komplexu U Plechárny, kde je kavárna a hned vedle třeba tenisové kurty či cyklostezky. Teď hrozí, že se zde v brzké době opět objeví flotily nákladních aut, bagry, buldozery, zástupy dělníků různých profesí a že z této lokality opět stane na pár let měsíční krajina. "Já už chci mít klid," svěřil se Pirátům starší muž se silnými brýlemi a s holí v ruce. Pak ale bezmocně mávl rukou a odešel. Podle vlastních slov má ještě v živé paměti dvouletou výstavbu místního parku U Čeňku, během které si lidé v okolí museli ucpávat okna vším možným, aby se jim do bytu nedostal šedý poletující prach. Pustit děti na hřiště nebo na kola, to už bylo na hranici rizika poškození zdraví naší drobotiny, konkrétně dýchacích cest, případně nebezpečím pro alergiky. Teď by se měla situace opakovat, to ale nikdo nechce.

Zvítězí kulaté razítko, nebo občané?

"Praha nemá pořádnou, jasnou a efektivní bytovou koncepci," okomentoval situaci lídr Pirátů Prahy 14 Michal Prager, který rovněž nechyběl u místa, kde se mohli občané pod petici podepsat. "Vždy jen slyšíme euforická ujištění z úst úředníků, že se ten či onen problém bude okamžitě řešit, a to ve spolupráci s občany, ale skutek utekl", dodal s tím, že v rámci celé Prahy bude na některých místech situace velmi podobná. "Situace může být taková, že se stále postupuje podle letitých plánů a vůbec se nikdo nezabývá tím, že se situace v rozvoji a výstavbě zásadně změnila," okomentoval pirát Pavel (28). "Tady na sídlišti by mohli vyjít do ulic stovky lidí, proti nimž se postaví jeden úředník s kulatým razítkem a popsaným lejstrem a názory nenázory, stejně jim bude houby platné... A bude se kopat." Všichni úředníci samosebou nejsou pouze a jen strašáky pro obyvatele této městské části, ale i zde je nutná mnohem širší spolupráce s jejich obyvateli.

Pokud dostavba proběhne, řidiči nezaparkují

Už nyní je situace kolem parkování v MČ Praha 14 problémem, který tíží možná desítky, možná stovky řidičů. Právě letité plány výstavby bytových jednotek, z nichž mnohé byly naplánovány centrálně a od stolu ještě na základě projektů z minulého režimu, nepočítaly s tím, že po pár letech budeme mít na ulicích několikanásobek osobních vozů. Problém je v tom, že osobní vozy nemají kde parkovat. Kdo přijede později z práce, na té zebře pro chodce prostě zaparkovat musí, jinak by musel využít údajně hodně předražené parkování u metra Černý Most a poté se vydat pěšky jeden kilometr domů.

Plány na dostavbu sídliště samosebou obsahují i projekty vybudování rozsáhlé infrastruktury, konkrétně vybudování zdravotnického střediska, dětské hřiště, krajinářské úpravy, dokonce i hospodaření s děšťovou vodou (jak a za jakým účelem v oficiálních dokumentech nenaleznete). Dále se počítá vedle nových 180 bytových jednotek s vybudováním 280 parkovacích míst. Ale ta už jsou vlastně předem rozdána, a to těmi opozdilci z práce.

Nutno zmínit, že pozemky, na kterých by se mělo stavět, patří dílem soukromým subjektům, Magistrátu hl.m.Prahy, část železnici. Co se týče dopravy MHD, současná situace je žalostná. Do míst, kde na Černém Mostě II. bydlí tělesně postižení lidé na vozíku, je zavedena jedna jediná autobusová linka s půlhodinovými intervaly, kam se vejdou tak tak maximálně dva vozíky postižených. A to nejmenším typem autobusu, které se u nás vyrábějí. Když by chtěla do takového autobusu nastoupit maminka s kočárkem, má smůlu. Další "vozíčkáři" - poraďte si sami. Autobus je sice levnější, intervaly dlouhé, možná aby se ušetřilo, ale lidem jsou vlastně k ničemu. Respektive části cestujících, které se do miniaturního autobusu prostě nevejdou.

Ale to není vše!

Vedle projektu na další rozšíření sídliště Černý Most II. máme pro naše čtenáře a zájemce další pro mnohé nepříjemnou věc. Ta se týká vybudování dalších 4 paneláků údajně firmou Canaba v těsné blízkosti budoucí stavby ČM II. Dohromady jde tedy o 12 paneláků.

Pirátská strana by chtěla docílit toho, aby se výstavbě jednoznačně zabránilo. Budování by trvalo několik let, kdy by se nad sídlištěm vznášel pověstný prachový oblak, na který jsou už místní obyvatelé zvyklí, ale kterým zároveň dochází trpělivost.

Podpořte aktivity Pirátů, oni si už poradí...

IVAN BŘEŠŤÁK
Piráti Praha 14

Zpět na seznam článků

“Chcete s námi zůstat nadále v kontaktu, dostávat pozvánky na naše akce
a být informováni o aktualitách?